|
|
Ἐπιλογὴ γραμματοσειρᾶς: |
(Οἱ γραμματοσειρὲς πρέπει νὰ εἶναι ἤδη ἐγκατεστημένες στὸ σύστημά σας γιὰ νὰ τὶς χρησιμοποιήσει ὁ ἱστοπλοηγός σας.)
Ἐπιλεγμένη γραμματοσειρά: Palatino Linotype
Τύπος ἱστοπλοηγοῦ: CCBot/2.0 (https://commoncrawl.org/faq/)
|
|
Ἀπόψεις - Μαρτυρίες
Ἄνοιγμα ὅλων τῶν κειμένων
- Jacqueline de Romilly, Καθηγήτρια στὴν Σορβόννη (1957), πρώτη γυναίκα καθηγήτρια στὸ Collège de France (1973), Ἀκαδημαϊκός (1988), ἐπίτιμη Ἑλληνίδα ὑπήκοος (1995) καὶ πρέσβης τοῦ Ἑλληνισμοῦ (2000):
- ✝Peter Fraser, Ἐπίτιμος Λέκτωρ τοῦ Πανεπιστημίου τῆς Ὀξφόρδης:
- Alain Segonds, ἑρευνητὴς στὸ CNRS, γενικὸς διευθυντὴς τῶν ἐκδόσεων Les Belles Lettres:
- Γρηγόρης Σηφάκης, Ὁμότιμος Καθηγ. Ἀρχ. Ἑλληνικῆς Φιλολογίας Πανεπ. Θεσσαλονίκης & Πανεπ. Νέας Ὑόρκης:
- Ζυράννα Ζατέλη, Συγγραφέας:
- Βαγγέλης Χατζηγιαννίδης, Συγγραφέας:
- Γιῶργος Μπρουνιᾶς, Συγγραφέας:
- Carlos Steel, Καθηγητὴς ἀρχαίας ἑλληνικῆς φιλοσοφίας στὸ Πανεπιστήμιο τοῦ Leuven (Βέλγιο):
- Concetta Luna, Ἑρευνήτρια στὴ Scuola Normale Superiore, Pisa (Ἰταλία):
- Philippe Brunet, Καθηγητὴς ἀρχαίας ἑλληνικῆς φιλολογίας στὸ πανεπιστήμιο τῆς Rouen (Γαλλία):
- François Patte, Μαθηματικὸς - Σανσκριτολόγος, καθηγητὴς στὸ Παρίσι 5:
- Vernon E. Kooy συνταξιοῦχος Καθηγητὴς φιλοσοφίας καὶ σχεδιαστὴς γραμματοσειρῶν, Hastings, Nebraska, ΗΠΑ:
- Φειδίας Ν. Μπουρλᾶς, Πληροφορικός:
- Χρυσόστομος Παπασπύρου, Χημικὸς - Γλωσσολόγος, ἐκπαιδευτικὸς στὸ Εἰδικὸ Ἑνιαῖο Λύκειο Κωφῶν & Βαρηκόων Ἁγίας Παρασκευῆς:
- Νῖκος Δημητριάδης, Φιλόλογος:
- Δημήτριος Φιλίππου, Μηχανικός:
- Νικόλαος Βεντούρας, Πληροφορικός:
- Γιάννης Γκέκας, Ἰδιωτικὸς ὑπάλληλος:
- Ἀνδρέας Σταλίδης, Μαθηματικὸς - Ἀναλυτής:
- Γιῶργος Βαλσάμης, Διευθυντὴς τοῦ ellopos.net:
- Κατερίνα Σωκρατίδου, Ὑπάλληλος σὲ ναυτιλιακὴ ἑταιρεία:
- Νῖκος Θεοδώρου, Μαθηματικός:
- Ἰακὼβ Δ. Ἀδάμης (Jacob J. Adams), Μαθητὴς λυκείου στὶς Η.Π.Α.:
- Χατζηνικολάου Δημήτριος, Καθηγητὴς ἀγγλικῆς:
- Αὐγουστῖνος Τσιριμῶκος, Δημοσιογράφος:
- Νικόλαος Παπαδόπουλος, Καθηγητὴς Φυσικῆς Ἀγωγῆς:
- Ἀρχιμήδης Ἀναγνώστου, Ἰατρὸς-εἰδικευόμενος Μικροβιολόγος:
- Ἰωάννης Βαμβακᾶς, Φυσικὸς στὸ Ἑλληνικὸ Κέντρο Θαλασσίων Ἑρευνῶν:
Μεταξὺ 1975 καὶ 1977 ὁ καθηγητὴς Χρῆστος Γιανναρᾶς ἐπιφυλλογραφοῦσε στὴν Ἀθηναϊκὴ ἐφημερίδα «ΤΟ ΒΗΜΑ». Σ᾿ ἕνα του ἄρθρο, ποὺ ἔχει τίτλο «Ἡ νεοελληνικὴ γλῶσσα καὶ τὰ ἀρχαῖα κείμενα», ἔγραφε τὸ ἑξῆς προφητικό: «... Καὶ ἴσως μεθαύριο πεισθοῦμε ὅλοι ὅτι ἡ οἰκονομία τῆς χώρας ἐπιβαρύνεται ὑπερβολικὰ ἀπὸ τὴ χρήση τῶν τόνων καὶ τῶν πνευμάτων στὴ γλώσσα μας καὶ σπεύσουμε νὰ τὰ καταργήσουμε, ἀφοῦ τὰ κριτήριά μας γιὰ τὴ γλώσσα εἶναι μόνο χρησιμοθηρικὰ...» Λίγα χρόνια ἀργότερα, καὶ συγκεκριμένα τὸ 1981, ἡ πρόβλεψη αὐτὴ βγῆκε ἀληθινή. Ὁ πανταχοῦ Ἑλληνισμὸς ὑπέστη ἕνα εἶδος πολιτιστικοῦ καὶ πολιτισμικοῦ «σόκ» πού, κατὰ τὴν γνώμη μου, μπορεῖ νὰ ὀνομαστῇ «μιὰ μικρὴ Μικρασιατικὴ Καταστροφή». Γιὰ ὅσους θεωροῦν ὑπερβολικὴ τὴν παρομοίωσή μου, νὰ ὑπενθυμίσω πὼς ἡ μικρογράμματη πολυτονικὴ γραφὴ πρωτοεμφανίζεται κατὰ τὴν Ἑλληνιστικὴ περίοδο, ὅταν ὁλόκληρος ὁ τότε γνωστὸς κόσμος ἐπικοινωνοῦσε στὰ ἑλληνικά. Ἡ ἑλλαδικὴ κυβέρνηση τοῦ 1981 τόλμησε νὰ ἀπεμπολίσῃ δύο χιλιετίες πολυτονικῆς γραφῆς καί, κυριολεκτικά, ἐν μιᾷ νυκτὶ νὰ ἐπιβάλῃ τὸ μονοτονικὸ σύστημα γραφῆς. Τὴν ἐποχὴ ἐκείνη ἥμουν μαθητὴς λυκείου καὶ ὄχι ἀρκετὰ συνειδητοποιημένος περὶ τὰ πολιτικά. Ἐν τούτοις θυμᾶμαι ὅτι μὲ ἐνόχλησε πολὺ ποὺ πέρασε αὐτὴ ἡ ἀλλαγὴ χωρὶς νὰ ἐρωτηθῇ ὁ λαός. Πιὸ πολὺ μὲ πείραξε καὶ σὲ προσωπικὸ ἐπίπεδο γιατὶ εἶχα ταλαιπωρηθεῖ ἱδιαίτερα στὸ δημοτικὸ γιὰ νὰ μάθω νὰ τονίζω σωστά καὶ τώρα ὅλη αὐτὴ ἡ ταλαιπωρία θὰ πήγαινε χαμένη. Στὴν ἀρχή, ἐντελῶς αὐθόρμητα, δὲν ἀκολούθησα τὸ νέο σύστημα. Ἡ πρώτη ἐνσυνείδητα «ἀντιστασιακή» μου πράξη συνέβη κατὰ τὴν διάρκεια τῶν πανελληνίων ἐξετάσεων, ὅταν ἀποφάσισα νὰ γράψω ἔκθεση στὸ πολυτονικό, ἂν καὶ τὸ Ὑπουργεῖο Παιδείας καὶ Θρησκευμάτων δὲν εἶχε ἀκολουθήσει αὐστηρὴ
γραμμή. Ἡ δεύτερη «ἀντιστασιακή» μου πράξη ἔλαβε χώρα μετά τὰ φοιτητικὰ
χρόνια, στὸ στρατό, ὅταν ἔπεσε στὰ χέρια μου ἡ «Αιολικὴ Γῆ» τοῦ Ἠλία
Βενέζη. Γιὰ πρώτη φορὰ παρατήρησα τὴν ὕπαρξη καὶ χρήση τῆς βαρείας στὸ
κείμενο· ὡς τότε τὴν ἔβλεπα στὰ κείμενα ἀλλὰ δὲν τὴν «ἔβλεπα». Ἀπὸ τότε
ἡ βαρεία ἔγινε ὁ ἀγαπημένος μου τόνος τὸν ὁποῖο κατανόησα πολὺ ἀργότερα
ὅταν ἄρχισα νὰ μαθαίνω βυζαντινὴ μουσική. Στὴν συνέχεια ἔφυγα γιὰ τὶς
ΗΠΑ γιὰ μεταπτυχιακὲς σπουδὲς ἀπ᾿ ὅπου καὶ ἐπέστρεψα τὸ 2001. Ὅλα αὐτὰ
τὰ χρόνια γιὰ μένα δὲν ὑπῆρξε ἄλλο σύστημα γραφῆς ἀπὸ τὸ πολυτονικό.
Ἐπιστρέφοντας μετέφρασα τὸ βιογραφικό μου στὰ ἑλληνικά, καὶ βέβαια δὲν
τίθετο θέμα σὲ τί σύστημα θὰ ἐγράφετο. Ἡ πρώτη μου ἔκπληξη ἦλθε τὴν
στιγμὴ ποὺ μοῦ τὸ ἐπέστρεψαν ἀπὸ κάποιο ἰνστιτοῦτο ὅπου τὸ εἶχα καταθέσει μὲ τὴν παράκληση νὰ ξαναγραφῇ στὸ μονοτονικό. Ἦταν ἡ πρώτη φορὰ ποὺ ὑπέκυπτα καὶ ἔκανα κάτι ἐνάντια στὰ πιστεύω μου. Τελικὰ ἔχω καταλήξει νὰ ἀκολουθῶ ἕναν κανόνα ὅσο πιὸ πιστὰ γίνεται: «Ὅποιο ἔγγραφο περιέχει τὴν ὑπογραφή μου θὰ εἶναι γραμμένο στὸ πολυτονικὸ σύστημα». Τελειώνοντας, θὰ ἤθελα νὰ σᾶς εὐχαριστήσω γιὰ τὴν προσπάθεια ποὺ καταβάλλετε γιὰ νὰ γνωστοποιήσετε τοὺς λόγους γιὰ τοὺς ὁποίους τὸ πολυτονικὸ εἶναι τὸ σωστὸ σύστημα γραφῆς. Μὲ πολὺ ἐκτίμηση, Ἰωάννης Ἀθανασίου Βαμβακᾶς
- Δημήτρης Σ. Ταμπάογλου, Ἠλεκτρονικὸς Μηχανικός:
- Μαρία Κονταρίνη, Συνταξιοῦχος Ἰδιωτικὴ Ὑπάλληλος:
- Δημήτρης Ἀρμάος, Καθηγητὴς φιλόλογος, ἐπιμελητής, ποιητής, δοκιμιογράφος:
- Γιάννης Φλυτζάνης, Φοιτητὴς Νομικῆς:
- Ἀθηνᾶ Ἀντωνιάδου, Πτυχιοῦχος στὴν Συντήρηση Ἀρχαιοτήτων:
Στεῖλτε μας καὶ ἐσεῖς τὶς ἀπόψεις καὶ τὰ βιώματά σας: γιατί χρησιμοποιεῖτε πολυτονικό; θεωρεῖτε ὅτι ἡ ἐπαναφορά του εἶναι ἀπαραίτητη; τί ἀπαντᾶτε στοὺς ὀπαδοὺς τοῦ μονοτονικοῦ; |
|